Silniki Diesla: Zalety i wady silników wysokoprężnych

wrz 3, 2020 przez

Silniki Diesla: Zalety i wady silników wysokoprężnych

Silniki Diesla: zalety i wady silników wysokoprężnych

Silniki Diesla, nazywane również silnikami wysokoprężnymi, są jednymi z najpopularniejszych typów silników wykorzystywanych w pojazdach oraz w innej technice. Ich główną zaletą jest wysoka wydajność i ekonomiczność w porównaniu do silników benzynowych. Jednakże, jak każdy typ silnika, posiadają również wady. W tym artykule przedstawiamy zarówno zalety, jak i wady silników wysokoprężnych.

  1. Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa

Pierwszą i najważniejszą zaletą silników Diesla jest wysoka wydajność oraz niskie zużycie paliwa. Dzięki temu, silniki te są często wykorzystywane w pojazdach ciężarowych, autobusach oraz maszynach przemysłowych. Wysoka efektywność wynika z faktu, że silniki Diesla wykorzystują wysokie ciśnienie sprężania do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Silnik Diesla jest jednym z najbardziej ekonomicznych i energooszczędnych silników.

  1. Wysokie ciśnienie sprężania

Kolejną zaletą silników Diesla jest ich wysokie ciśnienie sprężania. Wysokie ciśnienie sprężania pozwala na uzyskanie wyższej mocy w porównaniu do silników benzynowych. Dzięki temu wykorzystuje się je często w pojazdach ciężarowych, maszynach rolniczych, w budowie i dziedzinie przemysłowej.

Jednak wysokie ciśnienie sprężania i skomplikowany system wtrysku paliwa, sprawiają, że silniki te wymagają dużej ilości energii, aby rozpocząć pracę. Dlatego często spotyka się je w urządzeniach, które muszą działać ciągle, aby wykorzystać oszczędność wynikającą z niskiego zużycia paliwa.

  1. Niska emisja CO2

Silniki Diesla wytwarzają mniej dwutlenku węgla niż silniki benzynowe. Jest to jedna z korzyści, które wynikają ze składu mieszanki paliwowo-powietrznej i procesu spalania.

  1. Hałas i wibracje

Jedną z największych wad silników Diesla jest generowanie hałasu i wibracji podczas pracy. Hałas powodowany jest głównie przez wysokie ciśnienie sprężania oraz surowe warunki spalania. Wibracje pochodzą głównie z nagłego wzrostu ciśnienia podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Wibracje i hałas są szczególnie uciążliwe w przypadku pojazdów osobowych, ale są tolerowane w przypadku pojazdów przemysłowych i ciężarowych.

  1. Problemy z odpalaniem w niskich temperaturach

Silniki Diesla mają często problemy z odpalaniem w niskich temperaturach, na przykład poniżej -15°C. Jest to spowodowane tym, że olej silnikowy ulega kondensacji i gęstnieje przy niskich temperaturach, co utrudnia wtrysk paliwa i rozruch silnika. W praktyce, jeśli chcemy wziąć pod uwagę warunki klimatyczne, dobieramy olej odpowiedniej klasy lepkości oraz stosujemy akumulatory o większej pojemności.

Podsumowanie

Silniki Diesla wytwarzają wysoką moc przy niskim zużyciu paliwa, co sprawia, że są one jednymi z najbardziej ekonomicznych silników. Pomimo niskiej emisji CO2, silniki te generują dużo hałasu i wibracji podczas pracy. Ponadto, mają często problemy z odpalaniem w niskich temperaturach. Właściwie uruchamiane są silniki wysokoprężne, są one bezpieczne i wydajne.

Podobne

Tagi